Financiën

Bezuinigingen

Bezuinigingen

Bezuinigingen 2025 - 2028

Onderstaand wordt een overzicht inclusief bijbehorende toelichting weergegeven van de in deze begroting verwerkte bezuinigingen uit de perspectiefnota 2025 voor 2025 – 2028. Hierbij betreft het eerste deel bezuinigingsvoorstellen met betrekking tot de Algemene Dienst en het tweede deel bezuinigingsvoorstellen met betrekking tot het Sociaal Domein. In de kolom “Afgerond” is een ✓ gezet op het moment dat de betreffende bezuiniging reeds in mindering is gebracht op het daaraan gerelateerde budget en geen verder inhoudelijke besluitvorming of uitwerking noodzakelijk is.
In de tabellen is verder een kolom PZH toegevoegd. Daar waar bij een bezuiniging een "*" staat houdt in dat de provincie Zuid-Holland van mening is dat deze nog nader toegelicht/uitgewerkt moet worden.  

      1. Bezuinigingsvoorstellen Algemene Dienst

                       Bedragen x € 1.000 “-” =  nadelig

Nr.

Omschrijving

Lasten/ Baten

Afge-rond

PZH

2025

2026

2027

2028

Bestuur en dienstverlening

Bestuur

1.

Beëindiging samenwerkingsverband  VP

Lasten

*

129

129

129

2

Kapitaalverzekering APPA

Lasten

172

172

172

172

Burgerzaken

3.

Automatische uitgifte documenten

Lasten

*

60

60

60

4.

Efficiënter gastvrij ontvangen

Lasten

90

90

90

90

5.

Online verlengen documenten

Lasten

*

60

60

60

6.

Verhoging leges huwelijk en partnerschap

Baten

21

21

21

21

7.

Verhoging leges uittreksel/inlichten uit de Basisregistratie Personen

Baten

23

23

23

23

8.

Wet Basisregistratie Personen - geen huisbezoeken meer

Lasten

*

50

50

50

50

Dienstverlening

9.

Verminderen representatiebudget

Lasten

7

7

7

7

Totaal Bestuur en dienstverlening

273

522

522

522

Schoon, heel en veilig

Openbare orde en veiligheid

10.

Deels laten vrijvallen budget ondermijning

Lasten

30

50

50

50

11.

Niet invoeren meldpunt gevaarlijke honden.

Lasten

25

25

25

25

12.

Verminderen de inzet van horeca-stewards

Lasten

75

75

13.

Korting GR VRR

Lasten

*

161

161

161

Beheer openbare ruimte

14.

Afval en Reiniging bij evenementen doorberekenen aan evenement

Baten

20

20

20

20

15.

Assetmanagement

Lasten

*

500

500

500

16.

GEO /data op orde

Lasten

*

200

200

200

17.

Wijkuitvoeringsplan

Lasten

172

172

172

172

18.

Bijspijkeren

Lasten

18

18

18

18

19.

Reinis - dividend

Baten

300

300

300

300

20.

Reinis - niet-DVO-taken

Lasten

300

300

300

300

21.

Civieltechnische Kunstwerken

Lasten

13

13

13

13

22.

Dagelijks onderhoud verhardingen

Lasten

60

60

60

60

23.

Korting GR DCMR

Lasten

*

33

33

33

33

24.

Onderhoud groen

Lasten

*

530

530

530

530

25.

Kwaliteitsimpuls openbare ruimte (te verwachten subsidie)

Baten

125

125

125

26.

Onderhoud begraafplaats – vervallen (motie 16)

Lasten

x

50

50

50

27.

Bedrijfsmiddelen buitenruimte

Lasten

50

50

50

50

Accommodaties en parkeren

28.

Controle op betalen parkeerbelasting uitvoeren via elektrische scooter.

Lasten

*

75

75

75

29.

Kortparkeertarieven garages

Baten

600

600

600

600

30.

Kortparkeertarieven garages

Baten

300

300

31.

Verlagen onderhoudsniveau gemeentelijke accommodaties.

Lasten

300

300

300

Totaal Schoon, heel en veilig

2.151

3.582

3.957

3.957

Duurzaam ontwikkelen en wonen

Bereikbaarheid en mobiliteit

32.

Stoppen met gedragscampagne VP

Lasten

25

25

25

25

33.

Korting GR MRDH

Lasten

*

9

9

9

Duurzaamheid

34.

Formatie programma Duurzaamheid

Lasten

150

150

150

35.

Structurele middelen Duurzaamheid

Lasten

180

180

Totaal Duurzaam ontwikkelen en wonen

25

184

364

364

Ondernemen en ontspannen

Economie

36.

Stoppen met economic Board Voorne-Putten

Lasten

13

13

13

13

Cultuur

37.

Opvangen onderhoudskosten kunst in de buitenruimte

Lasten

*

10

10

10

Recreatie en toerisme

38.

Buitenstedelijke recreatie

Lasten

65

65

65

65

39.

Dekkingsvoorstellen kostenstijging evenementen

Lasten/ Baten

*

62

62

62

62

40.

Korting GR Recreatieschap

Lasten

*

19

19

19

41.

Op Voorne-Putten - nader te onderzoeken

Lasten

*

32

32

32

42.

Afbouw leader en marketingorganisatie en formatie m.i.v. 2028

Lasten

*

70

43.

Verminderen Marketing Organisatie op Voorne-Putten

Lasten

x

PM

PM

PM

Sport

44.

Exploitatie Rivièrabad

Lasten

100

100

100

45.

Preventie en Welzijn

Lasten
Baten

100

100

100

Totaal Ondernemen en ontspannen

78

329

329

399

Overzichten

Ondersteuning organisatie

46.

Korting GR Streekarchief

Lasten

51

51

51

47.

Beperken bezetting postkamer

Lasten

45

45

45

48.

Minder kunst in het stadhuis

Lasten

4

4

4

4

49.

Verminderen concernoverhead

Lasten

*

352

352

352

50.

Besparing Rechtsbescherming

Lasten

50

100

100

100

51.

Verminderen 24-uurs post

Lasten

7

7

7

7

52.

Vakliteratuur - minder abonnementen

Lasten

42

53

53

53

53.

Verzekeringen

Lasten

20

20

20

20

54.

Vrijval overige middelen

Lasten

5

5

5

5

55.

Harmonisatie softwarepaketten

Lasten

*

125

250

250

56.

Korting GR Syntrophos

Lasten

*

234

234

234

57.

Taakstelling formatie - strategische personeelsplanning

Lasten

100

250

500

500

58.

City Marketing mogelijkheden verkleinen

Lasten

10

10

10

10

59.

Representatie bestuur, promotie, P.R.

Lasten

15

15

15

15

Treasury

60.

Dividend BNG

Baten

45

45

45

45

OZB

61.

Toerekenen kosten WOZ-bezwaren

Baten

50

50

50

50

62.

Verhogen OZB woningen

Baten

x

PM

PM

PM

Belastingen overige

63.

Verhogen tarief Forensenbelasting met 5%

Baten

2

2

2

2

64.

Hogere realisatie baten Toeristenbelasting + verhoging met 5%

Baten

90

90

90

90

65.

Vervallen kwijtschelding 1 e hond - vervallen i.v.m. Amendement 2

Baten

x

25

25

25

25

66.

Verhogen tarief Hondenbelasting met 5%

Baten

35

35

35

35

Overige baten en lasten

67.

Verminderen lasten herwaardering functies

Lasten

50

50

50

68.

Beperken post onvoorzien tot € 1.000

Lasten

99

99

99

99

Totaal Overzichten

599

1.542

1.792

1.792

Totaal bezuinigingsvoorstellen Algemene Dienst

3.288

6.446

7.376

7.436

Toelichting bezuinigingsvoorstellen Algemene Dienst

Bestuur en dienstverlening

Bestuur
1. Beëindiging samenwerkingsverband  VP
Met de beëindiging van het samenwerkingsverband kan € 129.000 structureel vrijvallen.

2. Kapitaalverzekering APPA
De pensioenopbouw van (ex-) bestuurders en de gemeentelijke organisatie vindt volledig in eigen beheer plaats. Hierdoor hoeven er geen premies meer afgedragen te worden voor pensioenopbouw via een kapitaalverzekering.

Burgerzaken
3. Automatische uitgifte documenten
De leverancier van de Burgerzakenapplicatie ontwikkelt een selfservice afhaalsysteem voor aangevraagde reisdocumenten. Hierdoor is er minder capaciteit benodigd voor deze taak.

4. Efficiënter gastvrij ontvangen
Over de invulling hiervan wordt nog nader geadviseerd

5. Online verlengen documenten
Het online vernieuwen van documenten zal geleidelijk gemeengoed worden, zowel bij rijbewijzen als bij de reisdocumenten. Eén bezoek aan het stadhuis volstaat dan. Hierdoor is er minder capaciteit benodigd voor deze taak.

6. Verhoging leges huwelijk en partnerschap
De leges voor huwelijk en partnerschap worden vanaf 2025 verhoogd met € 100. De leges burgerlijke stand zijn in de begroting vanaf 2025 € 21.000 verhoogd.

7. Verhoging leges uittreksel/inlichten uit de Basisregistratie Personen
De leges voor uittreksels/inlichtingen uit de BRP worden vanaf 2025 verhoogd. De leges bevolkingsadministratie zijn in de begroting vanaf met € 23.000 verhoogd.

8. Wet Basisregistratie Personen - geen huisbezoeken meer
Sedert 1 oktober 2021 loopt er een pilot adreskwaliteit, waarbij wordt ingezet op adresonderzoek met huisbezoek. Hier kan mee gestopt worden, zij het dat het inmiddels als verplichting is opgenomen in de wet Basisregistratie personen.

Dienstverlening
9. Verminderen representatiebudget
Dit representatiebudget is bedoeld voor de aanschaf van o.a. bedrijfskleding, communicatie en representatie. Op basis van de realisatiecijfers kan hiervan een deel vrijvallen.

Schoon, heel en veilig

Openbare orde en veiligheid
10. Deels laten vrijvallen budget ondermijning
Op het vrij besteedbare budget Ondermijning blijft jaarlijks structureel geld over. Niet omdat dit niet uitgegeven wordt, maar omdat het een proces is van lange adem. Lastig is de juiste keuze te maken in bijvoorbeeld informatiesystemen (privacyproof). Met de IV-organisatie en gemeente Vlaardingen zijn hier wel gesprekken over, maar zolang dit geen resultaat levert, kan het budget vrij vallen.

11. Niet invoeren meldpunt gevaarlijke honden.
Het opzetten van een meldpunt gevaarlijke honden en het beschikbaar houden van toezichthouders en juridisch handhavers voor de verdere afhandeling kost formatie en budget. Het niet invoeren van dit meldpunt zorgt dat de hiermee samenhangende budgetten vrij kunnen vallen. Dit houdt ook in dat er geen trainingen aangeboden worden op het moment dat er een melding komt van een gevaarlijke hond.

12. Verminderen de inzet van horeca-stewards
Voorgesteld wordt om minder gebruik te maken van de horeca-stewards.

13. Korting GR VRR
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

Beheer openbare ruimte
14. Afval en Reiniging bij evenementen doorberekenen aan evenement
Voorgesteld wordt om de schoonmaakwerkzaamheden voor evenementen door te belasten aan de organisator.

15. Assetmanagement
Door integraal (combi met stedelijk programmeren) en ketengericht te werken, werken we efficiënter en effectiever. Meer werken van groot onderhoud zullen integraal worden opgepakt. Ook worden onderhoudsprojecten beter aangesloten op projecten en initiatieven van ruimtelijke ontwikkeling. Dit houdt wel in dat herstraatwerken meer gefaseerd (uitstel) worden uitgevoerd.

16. GEO /data op orde
Door meer te investeren op datasturing kan er beter worden aanbesteed. Ook meerwerk wat tegen hogere prijzen in rekening wordt gebracht, wordt verminderd.

17. Wijkuitvoeringsplan
In verband met de beschikbaar gestelde middelen voor kwaliteitsimpulsen voor de wijken De Hoek, De Akkers en Waterland wordt het structurele beheerbudget voor wijkaanpak bezuinigd.

18. Bijspijkeren
Voorgesteld wordt om te minderen met de Bijspijker-activiteiten.

19. Reinis - dividend
Het dividend vanuit Reinis wordt nu niet structureel in de begroting geraamd. Ingeschat wordt dat dit ca € 300.000 per jaar betreft.

20. Reinis - niet-DVO-taken
Naast het binnenhalen van een subsidie voor het beheren en legen van prullenbakken wordt de bezuiniging ingevuld door de frequentie op een aantal schoontaken te verminderen.

21. Civieltechnische Kunstwerken
Voorgesteld wordt om de frequentie van het reinigen van civieltechnische kunstwerken (o.a. bruggen) te verlagen.

22. Dagelijks onderhoud verhardingen
Voorgesteld wordt om het onderhoudsbudget met 5% te verlagen.

23. Korting GR DCMR
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

24. Onderhoud groen
Voorgesteld wordt het onderhoudsbudget Groen met 10% te verlagen. In 1e instantie wordt ingezet op het beter aanbesteden van eenmalige opdrachten en jaarcontracten. Vervolgens betekent het verlagen van de frequentie van onderhoud en het voeren van diversiteitsbeleid. Daarbij wordt de verbinding gezocht met duurzaamheid en ecologie.

25. Kwaliteitsimpuls openbare ruimte (te verwachten subsidie)
Vanuit het Rijk wordt een structurele subsidie verstrekt voor het verminderen van wegwerpplastic in het zwerfafval. Deze subsidie is nog niet in de begroting opgenomen.

26. Onderhoud begraafplaats
Het onderhoudsniveau is momenteel A+. Door dit niveau te verlagen naar A/B, kan het onderhoudsbudget worden verlaagd.

27. Bedrijfsmiddelen buitenruimte
Door efficiënter en langer om te gaan met bedrijfskleding en gereedschappen is een besparing mogelijk.

Accommodaties en parkeren
28. Controle op betalen parkeerbelasting uitvoeren via elektrische scooter
Momenteel wordt deze taak verricht door parkeerwachters te voet in een koppel. Op de donderdag zijn dit 2 koppels in verband met de koopavond. In totaal zijn er 6 mensen parttime aan de slag. Deze worden ingehuurd via het bedrijf Handhavingsupport.
Voorgesteld wordt om de controle op een scooter te gaan doen. Per scooter kan een groter aantal controles worden uitgevoerd.

29. Kortparkeertarieven garages
Uit de jaarstukken 2023 blijkt dat er € 300.000 structureel meer aan inkomsten wordt ontvangen. Daarnaast is per 1 januari 2024 de termijn van 60 minuten verlaagd naar 50 minuten, ook dit levert € 300.000 per jaar meer op.

30. Kortparkeertarieven garages
Voorgesteld wordt om de parkeerduur in 2027 voor het € 1 tarief met 10 minuten te korten, hetgeen ca € 300.000 per jaar aan extra inkomsten genereerd.

31. Bijstellen onderhoudsniveau gemeentelijke accommodaties.
Door te kiezen voor een meerjarendoorkijk met een planperiode van 10 jaar voor de planmatige onderhoudskosten is de gemiddelde onderhoudsbehoefte € 300.000 per jaar minder dan de structurele onderhoudsmiddelen (over 40 jaar). Daarom kan dit budget omlaag bijgesteld worden. Het onderhoudsniveau van de accommodaties blijft gelijk.

Duurzaam ontwikkelen en wonen

Bereikbaarheid en mobiliteit
32. Stoppen met gedragscampagne VP
Voorgesteld wordt om met deze campagne te stoppen.

33. Korting GR MRDH
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

Duurzaamheid
34. Formatie programma Duurzaamheid
De formatielasten kunnen gedekt worden ten laste van de rijksmiddelen voor de uitvoering van het klimaatakkoord (CDOKE). Concreet gaat dit over € 60.000 voor de programmasecretaris en € 90.000 voor een communicatieadviseur.

35. Structurele middelen Duurzaamheid
Dit betreft het vervallen van het totale structurele budget voor het programma Duurzaamheid met ingang van 2027. Dit betekent dat de lasten in het kader van de opgave duurzaamheid gezocht moeten worden binnen de bestaande lijnbudgetten. Dit geldt ook voor eventueel benodigde cofinanciering. De ambitie van de gemeente Nissewaard om in 2050 energieneutraal, klimaatadaptief en circulair te zijn zal daarmee vertraagd worden.

Ondernemen en ontspannen

Economie
36. Stoppen met economic Board Voorne-Putten
Voorgesteld wordt om te stoppen met deze samenwerking in de trippel helix (Ondernemers, Onderwijs en Overheid).

Cultuur
37. Opvangen onderhoudskosten kunst in de buitenruimte
Bekeken wordt hoe dit binnen bestaande budgetten kan worden opgevangen.

Recreatie en toerisme
38. Buitenstedelijke recreatie
Het huidige budget buitenstedelijke recreatie is ruimer dan de deelnemersbijdrage.

39. Dekkingsvoorstellen kostenstijging evenementen
Over de invulling hiervan wordt nog nader geadviseerd.

40. Korting GR Recreatieschap
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

41. Op Voorne-Putten - nader te onderzoeken
In samenwerking met gemeente Voorne aan zee is afgesproken om geen bijdrage meer te doen in het gezamenlijke stimuleringsfonds recreatieve voorzieningen Voorne-Putten.

42. Afbouw leader en marketingorganisatie en formatie m.i.v. 2028
Het Leaderprogramma loopt tot en met 2027.

43. Verminderen Marketing Organisatie op Voorne-Putten
(Bekeken wordt of en op welke manier de Marketing Organisatie kan voortbestaan.)
Deze bezuiniging is met het opstellen van de begroting 2025 - 2028 komen te vervallen.

Sport
44. Exploitatie Rivièrabad
Er is momenteel sprake van onderbesteding op dit budget. Vanaf 2026 is om die reden een bezuiniging ingeboekt ter grootte van € 100.000 structureel. De gestegen energielasten van het zwembad zijn in deze nog wel een punt van aandacht.

45. Preventie en Welzijn
Op dit terrein wordt voorgesteld om structureel € 100.000 te besparen. Over de wijze van invulling wordt nog nader geadviseerd.

Overzichten

Ondersteuning organisatie
46. Korting GR Streekarchief
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

47. Beperken bezetting postkamer
De afname van fysieke binnenkomende post maakt dat de huidige formatie van 3 fte bij postkamer teruggebracht kan worden.

48. Minder kunst in het stadhuis
Voorgesteld wordt om niet langer gebruik te maken van een abonnement voor het huren van kunst.

49. Verminderen concernoverhead
In de bezuinigingsvoorstellen zit voor een deel ook een reductie van formatie besloten. De geldende afspraak is dat de overhead in de organisatie ‘meebeweegt’ met mutatie in de formatie. Dat houdt in dat bij een bezuiniging op formatie en ook bezuinigd wordt op de overhead.

50. Besparing Rechtsbescherming
Het Rijk heeft € 150 miljoen per jaar beschikbaar gesteld aan de zogeheten POK[1]-middelen. Dit is bedoeld om drempels te verlagen voor inwoners in het kader van rechtsbescherming. Omdat deze taak al voor een deel door de organisatie gedaan werd en de uitbreiding hiervan op een efficiënte wijze is ingevuld, kan een deel van de begrote middelen vrijvallen.

51. Verminderen 24-uurs post
Voorgesteld wordt om voortaan alleen bij uitzondering gebruik te maken van 24-uurs post.

52. Vakliteratuur - minder abonnementen
Voorgesteld wordt om de vakliteratuur met 25% te verminderen.

53. Verzekeringen
De verzekeringspremies zijn gedaald.

54. Vrijval overige middelen
Dit betreft de vrijval van structurele middelen advieskosten en porto.

55. Harmonisatie softwarepakketten
Er wordt onderzocht hoe het softwarelandschap vereenvoudigd kan worden. Hierover wordt nog nader geadviseerd.

56. Korting GR Syntrophos
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

57. Taakstelling formatie - strategische personeelsplanning
Dit betreft een taakstelling op de formatie van de organisatie met ingang van 2025 welke in relatie tot de strategische personeelsplanning en natuurlijk verloop zal worden ingevuld.

58. City Marketing mogelijkheden verkleinen
Dit betreft het beperken van Light up, verschillende subsidies aan evenementen zoals Tour de France dames e.a., maar ook bijdragen aan Placebranding.

59. Representatie bestuur, promotie, P.R.
Voorgesteld wordt om de uitgaven op dit budget (o.a. catering, beveiliging, promotiemateriaal) te beperken. Hiervoor zal kritischer gekeken worden naar representatie uitgaven, bepaalde bezoeken zullen niet meer gedaan worden of kariger worden ingekleed.

Treasury
60. Dividend BNG
Het dividend wat jaarlijks van de BNG werd ontvangen was in het verleden beperkt en was niet geraamd in de begroting. De afgelopen jaren is dit echter opgelopen waardoor dit nu wel opportuun geworden is.

OZB
61. Toerekenen kosten WOZ-bezwaren
Voorgesteld wordt om bij het bepalen van de hoogte van de OZB-tarieven rekening te houden met kosten van WOZ-bezwaren.

62. Verhogen OZB woningen
(Nissewaard staat op dit moment op plek 105 van de in totaal 342 gemeenten in Nederland. De nummer 1 heeft daarbij de laagste gemiddelde woonlasten en de nummer 342 te hoogste. Een verhoging van 9,5% zou een extra opbrengst opleveren van ca € 1,2 miljoen structureel. Deze optie wordt vooralsnog achter de hand gehouden (PM).)
Deze bezuinigingsoptie wordt net als het instellen van een reserve Kapitaallasten vooralsnog achter de hand gehouden. Met het opstellen van de begroting 2025 - 2028 is deze dan ook komen te vervallen.

Belastingen overige
63. Verhogen tarief Forensenbelasting met 5%
Voorgesteld wordt om het tarief voor de Forensenbelasting met 5% te verhogen.

64. Hogere realisatie baten Toeristenbelasting + verhoging met 5%
Uit de jaarstukken 2023 blijkt dat de baten Toeristenbelasting een stuk hoger uitgevallen zijn dan begroot. Voorgesteld wordt om daarnaar een tariefsverhoging toe te passen van 5%.

65. Vervallen kwijtschelding 1e hond
Voorgesteld wordt om de kwijtschelding voor de 1e hond te laten vervallen. Dit bezuinigingsvoorstel is met het aangenomen Amendement 2 "Intrekken bezuinigingsvoorstel 65" in de raadsvergadering van 13 november 2024 komen te vervallen.

66. Verhogen tarief Hondenbelasting met 5%
Voorgesteld wordt om het tarief voor de Hondenbelasting met 5% te verhogen.

Overige baten en lasten
67. Verminderen lasten herwaardering functies
Voorgesteld wordt om dit budget met € 50.000 te verlagen. Dit budget is bedoeld om de lasten van een herwaardering in het lopende jaar op te vangen, daarna wordt het meegenomen in de herziening van de totale personeelsbegroting. Dit bedrag betreft een onderuitputting van het budget. In verband met de voorgenomen overgang naar een ander functiewaarderingssysteem voor de sector Gemeenten (HR21) in 2024/2025 wordt verwacht dat dit budget in 2025 nog nodig is. Vrijval wordt daarom vanaf 2026 voorgesteld.

68. Beperken post onvoorzien tot € 1.000
Het hebben van een post Onvoorzien in de begroting is verplicht. Echter, de hoogte ervan staat vrij. Voorgesteld wordt om deze post te beperken tot € 1.000.

B. Bezuinigingsvoorstellen Sociaal Domein

Nr.

Omschrijving

Lasten/ Baten

Afgerond

PZH

2025

2026

2027

2028

Leren, participeren en ondersteunen

A: Gemeentelijke taakstellingen

Thuis in Nissewaard

1.

ICT budget

Lasten

50

50

50

2.

Ontwikkelbudget Sociaal Domein

Lasten

455

455

455

Ontwikkelbudget Sociaal Domein

Lasten

28

28

28

3.

Uitvoeringsbudgetten verlagen

Lasten

25

25

25

25

4.

Cliëntondersteuning

Lasten

*

100

100

100

5.

Eenzaamheidsbestrijding

Lasten

20

39

39

39

6.

Subsidies diverse Sociaal Domein

Lasten

50

50

50

50

7.

Subsidies Wmo (maatsch.DV & mantelzorg)

Lasten

928

928

928

8.

Verdere uitwerking doelen en inspanningen

Lasten

PM

PM

PM

PM

Maatwerk Jeugd

9.

Aanpak 10 duurste gezinnen

Lasten

*(1)

100

200

200

200

10.

GR Jeugd en lokale jeugdhulp

Lasten

*

500

2.400

2.400

2.400

11.

RBOK

Lasten

*

1.472

3.684

6.306

12.

Maatwerkvoorzieningen jeugd

Lasten

*

130

130

130

13.

Minder zware jeugdhulp met verblijf

Lasten

50

100

100

100

14.

Daginvulling jeugd

Lasten

*

300

300

300

15.

Vervoer daginvulling jeugd

Lasten

*

18

18

18

16.

Zorgcontinuïteit Kinderdagcentrum

Lasten

*

514

47

17.

Subsidies diverse Sociaal Domein

Lasten

*

42

42

42

42

18.

Subsidie lokale preventie jeugd

Lasten

879

879

879

Maatwerk Volwassenen

19.

Huishoudelijke hulp

Lasten

*

500

1.700

1.700

1.700

20.

Begeleiding Wmo

Lasten

*

400

400

400

21.

Verhuiskosten Wmo

Lasten

30

30

30

22.

Collectief vervoer Wmo

Lasten

*

300

300

300

23.

Complexe trajecten / Wmo maatwerk

Lasten

25

25

25

24.

Beleidsplan Beschermd Thuis

Lasten

181

261

25.

Dagbesteding als algemene voorziening

Lasten

PM

PM

PM

PM

Werk, inkomen, inburgering & armoedebeleid

26.

Tegoed OV Rotterdampas

Lasten

100

100

100

100

27.

Subsidies diverse Sociaal Domein

Lasten

8

8

8

8

28.

Subsidie Preventie armoede en schuldbemiddeling

Lasten

159

159

159

29.

Anti-discriminatie

Lasten

*

20

20

20

30.

Collectieve ziektekostenverzekering

Lasten

*

331

331

331

31.

Persoonlijk minimabudget IIT

Lasten

107

107

107

107

Persoonlijk minimabudget IIT

Lasten

0

285

285

285

Persoonlijk minimabudget IIT vervallen (motie 5)

Lasten

X

150

150

150

32.

Subsidie minderheden (50% verlagen)

Lasten

10

10

10

33.

Taakstelling Voorne-Putten Werkt

Lasten

*

100

100

100

34.

Adviesraad Sociaal Domein

Lasten

*

15

15

15

Volksgezondheid

35.

AED budget

Lasten

16

16

16

16

36.

Korting GR GGD Rotterdam Rijnmond

Lasten

*

18

18

18

Totaal Leren, participeren en ondersteunen (gemeentelijke taakstellingen)

1.518

11.504

13.430

16.085

B. Taakstellingen vanuit de rijksoverheid

37.

Lagere lasten Jeugd (voorspraak van de provincie)

Lasten

2.400

2.500

2.500

38.

Herinvoering Eigen bijdrage Wmo

Lasten/Baten

962

956

956

Totaal Leren, participeren en ondersteunen (taakstellingen vanuit de rijksoverheid)

0

3.362

3.456

3.456

Totaal bezuinigingsvoorstellen Sociaal Domein (gemeentelijke taakstelling en taakstellingen rijksoverheid)

1.518

14.866

16.886

19.541

(1) Voor € 100.000 structureel met ingang van 2026.

Toelichting bezuinigingsvoorstellen Sociaal Domein

Leren, participeren en ondersteunen

Thuis in Nissewaard
1. ICT budget
Dit betreft een structureel budget voor (nieuwe) ICT-uitgaven. Voorgesteld wordt om dit vrij te laten vallen. Huidige structurele uitgaven kunnen nog wel gedaan worden.

2. Ontwikkelbudget Sociaal Domein
Dit betreft een structureel budget voor innovatie en het financieren van projecten voor transformatie of (toekomstige) kostenbesparing. Van de totale bezuiniging van € 483.000 is € 455.000 ingevuld door het verlagen van het budget. Over het restant ad € 28.000 volgt nadere advisering.

3. Uitvoeringsbudgetten verlagen
Bijna ieder uitvoeringsonderdeel binnen het Sociaal Domein heeft een eigen uitvoeringsbudget ten behoeve van abonnementen, medische adviezen, cliëntervaringsonderzoeken, etc. Op de verschillende budgetten is lichte onderbesteding. Bij samenvoeging van deze budgetten kan er efficiency voordelen ontstaan, bijvoorbeeld als gekozen wordt eens per 2 jaar cliëntervaringsonderzoeken te doen. Bekeken wordt nog of het samenvoegen kan op basis van IV3 taakvelden (BBV-regels begroting). Het betreft de budgetten: uitvoeringskosten Wmo, uitvoeringskosten jeugd, inhuur deskundigen derden, benchmark & onderzoek en schuldhulpverlening.

4. Cliëntondersteuning
De besparing op cliëntondersteuning is onderdeel van bestaande inspanning 'optimaliseren van basisaanbod' dat in 2024 wordt gestart. Het bepalen van de effecten vergt tevens nog nader onderzoek.

5. Eenzaamheidsbestrijding
Eenzaamheidsaanpak is een onderdeel van veel activiteiten die vanuit een ander kader worden gefinancierd. Door dit zichtbaarder te maken (in bijvoorbeeld een uitvoeringsplan) kan eenzaamheid worden aangepakt zonder specifiek budget. Van de totale bezuiniging ad € 39.000 is € 20.000 reeds gerealiseerd (onderbesteding van het budget). Over het restant van de bezuiniging volgt nadere advisering.

6. Subsidies diverse Sociaal Domein
In het pakket met bezuinigingsvoorstellen met betrekking tot algemene voorzieningen Wmo zijn enkele voorstellen opgenomen ten aanzien van het beperken van te verstrekken subsidies. De verwachting is dat voor een bedrag van € 50.000, dit reeds met ingang van 2025 kan worden ingevoerd. Het college heeft in dit verband besloten de subsidies voor 2025 niet te indexeren. Hierover zal nog nader worden geadviseerd.

7. Subsidies Wmo (maatschappelijke dienstverlening en mantelzorg)
Dit betreft een taakstelling op het budget maatschappelijke dienstverlening en mantelzorg van 50%. Deze 50% is de maximale bezuinigingsmogelijkheid om niet in de knel te komen met wettelijke taken. Over de exacte invulling zal nog nader worden geadviseerd. Met deze bezuiniging zal voor de inwoner merkbaar gesneden worden in het voorzieningenpakket en zal dus minder preventief aanbod en aanbod ter versterking van de samenleving beschikbaar zijn. Om meer dan 5% bezuiniging mogelijk te maken, heeft het college besloten hiertoe voor 1 juni aan de organisaties die vallen onder de desbetreffende subsidieregeling een beschikking te sturen waarin de aankondiging wordt gedaan dat de subsidies worden afgebouwd, alsmede voor 2025 de subsidie niet wordt geïndexeerd.

8. Verdere uitwerking doelen en inspanningen
In de ontwikkelagenda sociaal domein zijn doelen en inspanningen opgenomen. Enkele inspanningen hebben een specifieke taakstelling opgelegd gekregen, welke inmiddels nagenoeg allemaal zijn gerealiseerd. Om te zorgen dat de financiële besparingsmogelijkheden van inspanningen ten volle worden onderzocht, is deze taakstelling PM opgenomen.

Maatwerk Jeugd
9. Aanpak 10 duurste gezinnen
Oorspronkelijk was in dit kader een taakstelling opgenomen inzake de invoering van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams). De beoogde invoering van de Wams was juli 2024 maar deze wet is voorlopig uitgesteld. Vooralsnog wordt gestart met de aanpak van 10 complexe/dure casussen jeugdhulp. Aanvullend is in de PPN 2025 een bezuiniging vanaf 2026 opgenomen voor nog eens 10 complexe/dure casussen jeugdhulp. Het maakt onderdeel uit van het plan van aanpak Taskforce Jeugd.

10. GR Jeugd en lokale jeugdhulp
De inschatting is dat € 500.000 van deze taakstelling m.i.v. 2025 kan worden gerealiseerd. Het overige deel wordt naar verwachting gerealiseerd in 2026 en verder. Om deze taakstelling te behalen zal ingezet worden op de huisartsenroute, indicaties wettelijke verwijzers controleren, geen automatische herindicaties op eerste verwijzing etc. Dit is onderdeel van het plan van aanpak Taskforce Jeugd. Aanvullend en samenhangend hiermee zijn de taakstellingen RBOK en Lagere lasten Jeugdhulp vanaf 2026 in de meerjarenraming opgenomen. Het open einde karakter van de jeugdhulp en de diverse wettelijke verplichten maken het een uitdaging om deze taakstelling te realiseren.

11. RBOK
De doorgaande kostenontwikkeling van de specialistische jeugdhulp leidt tot onhoudbaar grote druk op de gemeentefinanciën. In dit kader is in GRJR-verband de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) opgesteld. De RBOK betreft een pakket aan maatregelen dat zich met name richt op verscherpte toepassing van bestaande kaders en contractafspraken met de zorgaanbieders om daarmee onnodig dure of doorlopende inzet van jeugdhulp te beperken. De RBOK is in februari 2024 door het AB-GRJR vastgesteld. De financiële ambitie van de RBOK is een cumulatieve besparing op GRJR-niveau van ruim € 78 miljoen over 2024 t/m 2028.

12. Maatwerkvoorzieningen jeugd
Hier loopt momenteel een onderzoek naar. Het is onzeker of er kosten bespaard kunnen worden, want de kosten voor maatwerk zijn niet altijd duurder dan reguliere voorzieningen via Open House. Het betreft een samenvoeging van besparingsmogelijkheden op de budgetten Jeugd met beperking en Maatwerkarrangementen jeugd. Dit maakt onderdeel uit van het plan van aanpak Taskforce Jeugd.

13. Minder zware jeugdhulp met verblijf
In Nissewaard verblijven relatief veel jeugdigen in een instelling. Een deel hiervan is boven de 18 jaar en kan mogelijk onder andere wetgeving gaan vallen. Onderzocht wordt of voor deze jeugdigen wel passende maar minder vergaande jeugdhulp mogelijk is waardoor er geen verblijf meer nodig is. In dit kader is inspanning nodig om 18-plussers goede vervolgondersteuning te bieden. Dit kan ook betekenen dat een 18-plusser gebruik kan gaan maken van Beschermd of Begeleid Wonen wat wordt gedekt uit centrumgemeentemiddelen. Het betreft een taakstelling van € 50.000 in 2025 en € 100.000 vanaf 2026.

14. Daginvulling jeugd
Dit betreft jeugdhulp ter vervanging van reguliere dagactiviteiten van kinderen, zoals peuterspeelzaal en onderwijs. Er loopt al een onderzoek om scholen meer verantwoordelijkheid te laten nemen, door vaker kinderen toch toe te laten tot onderwijs. Ook moet onderzoek gedaan worden naar het gemiddeld/maximaal aantal dagdelen dat geïndiceerd kan worden. Daarnaast wordt naar de budgetstructuur binnen jeugd nog gekeken, omdat deze duidelijker kan, waardoor betere monitoring mogelijk is. Hiermee worden de randen van de wet opgezocht. Deze taakstelling maakt onderdeel uit van het plan van aanpak Taskforce Jeugd.

15. Vervoer daginvulling jeugd
Deze taakstelling is een gevolg van de taakstelling Daginvulling Jeugd. Door gemiddeld minder dagdelen per kind te indiceren, hoeft er gemiddeld minder vervoer (minder ritten) te worden ingezet. Ook wordt overeenkomstig het leerlingenvervoer een kilometerdrempel ingezet. Deze taakstelling maakt onderdeel uit van het plan van aanpak Taskforce Jeugd.

16. Zorgcontinuïteit Kinderdagcentrum
De KDC-jeugdhulp was voorheen lokaal ingekocht via de Open House. Per 1 juli 2023 is dit overgegaan naar Daginvulling Jeugd, een gezamenlijke inkoop met de gemeente Voorne aan Zee. Het aantal ingekochte KDC-plekken is in de Daginvulling Jeugd te laag i.r.t. het aantal jeugdigen dat momenteel KDC-jeugdhulp heeft. Onder meer een tekort aan gespecialiseerd onderwijs bemoeilijkt in de praktijk de uitstroom uit het KDC. Dit maakt dat er relatief veel en lang KDC-zorgcontinuïteit nodig is. Hierdoor blijft een aantal jeugdigen langer o.b.v. de overeenkomst Open House zorg ontvangen. De ingekochte KDC-plekken via Daginvulling Jeugd zijn immers bezet. Bij de begroting 2024 is een nadeel KDC-zorgcontinuïteit meegenomen. O.b.v. een nieuwe prognose bleek een aanvullend nadeel van toepassing. Dit aanvullend nadeel is in de PPN 2025 verwerkt ad € 442.000 in 2024 en € 839.000 in 2025.  Eveneens is in de PPN 2025 voor de jaren 2026 en 2027, tegenover het aanvullende nadeel, een even grote taakstelling KDC-zorgcontinuïteit opgenomen ad € 514.000 in 2026 en € 47.000 in 2027. Vanuit de taskforce Jeugd lopen ontwikkelingen die hierop van invloed kunnen zijn. Er wordt onder meer ingezet op het maken van nadere afspraken met het onderwijsveld.

17. Subsidies diverse Sociaal Domein
Deze taakstelling heeft betrekking op het beperken van te verstrekken subsidies. Het college heeft in dit verband besloten de subsidies voor 2025 niet te indexeren. De verwachting is dat vanaf 2025 een taakstelling van € 42.133 op Jeugdhulp kan worden gerealiseerd. Dit is aanvullend op de taakstelling Subsidie Lokale preventie Jeugd. Hierover zal nog nader worden geadviseerd.

18. Subsidie lokale preventie jeugd
Dit betreft een taakstelling op het budget Lokale preventie Jeugd van 50%. Deze 50% is de maximale bezuinigingsmogelijkheid om niet in de knel te komen met wettelijke taken. Over de exacte invulling zal nog nader worden geadviseerd. Met deze bezuiniging zal voor de inwoner merkbaar gesneden worden in het voorzieningenpakket en zal dus minder preventief aanbod en aanbod ter versterking van de samenleving beschikbaar zijn. Om meer dan 5% bezuiniging mogelijk te maken, heeft het college voor 1 juni 2024 aan de organisaties, die vallen onder de desbetreffende subsidieregeling, een beschikking gestuurd met de aankondiging dat de subsidies worden afgebouwd en dat de subsidie voor 2025 niet wordt geïndexeerd.

Maatwerk Volwassenen
19. Huishoudelijke hulp
We onderzoeken of het intensiveren van het onderzoek en taakgericht indiceren (indiceren per huishoudelijke taak), bijdraagt aan een vermindering van de geïndiceerde tijd HH per inwoner. Daarnaast worden alle mogelijkheden onderzocht ten aanzien van de uitvoering van de huishoudelijke hulp.

20. Begeleiding Wmo
Een deel van de ondersteuning betreft financiële begeleiding, dus hulp bij het omgaan met geld. Begeleiding is nu vaak langdurig. We bekijken op welke wijze begeleiding kan worden beperkt, bijvoorbeeld in duur, maar ook het doel waarvoor het wordt verstrekt. Nadere advisering over de mogelijkheden volgt.

21. Verhuiskosten Wmo
Door een wijziging van het beleid op dit terrein, bijvoorbeeld het aanpassen van de hoogte van de vergoeding, kan een besparing worden gerealiseerd. Afhankelijk van de hoogte van de vergoeding, levert dit meer of minder besparing op. De vergoeding moet echter wel realistisch blijven, omdat hiermee duurdere alternatieven (woningaanpassing) worden voorkomen.  

22. Collectief vervoer Wmo
Dit betreft het verhogen van de eigen bijdrage voor het collectief vervoer (hoger dan het tarief Openbaar vervoer). Ook is het mogelijk het aantal kilometers verder te beperken. Hiertoe moet nog verder onderzoek worden gedaan. Ook kan dit vermoedelijk pas ingaan met het nieuwe contract voor collectief vervoer. Hiermee zoeken we de randen van de wet op. Met verder gaande beleidsmaatregelen kan de beoogde besparing met € 150.000 worden verhoogd naar € 300.000. Over de invulling hiervan wordt nog nader geadviseerd.

23. Complexe trajecten / Maatwerk Wmo
Betreft een taakstelling op maatwerk Wmo. Over de invulling wordt nader geadviseerd.

24. Beleidsplan Beschermd Thuis in Nissewaard
Met het beleidsplan Beschermd Thuis in Nissewaard (beleidsplan BT) wil de gemeente Nissewaard haar kwetsbare inwoners ondersteunen bij het vinden of behouden van een thuis. De begrote structurele lasten van de op te zetten voorzieningen Beschermd Thuis zijn hoger dan het begrote beschikbare budget. In dit kader geldt in 2027 een taakstelling van € 180.635 en vanaf 2028 geldt een taakstelling van € 261.035. Uitgangspunt hierbij is dat door de in het beleidsplan BT opgenomen investeringen, andere lasten van de gemeente Nissewaard voldoende afnemen om dit beleid in de toekomst budgetneutraal te kunnen uitvoeren.   

25. Dagbesteding als algemene voorziening
De taakstelling voor dagbesteding is in de perspectiefnota 2024 ingevuld doordat de kosten voor dagbesteding structureel met ruim € 200.000 zijn verlaagd op basis van de realisatiecijfers in 2022. Er staat nog een taakstelling open op PM voor dagbesteding als algemene voorziening. In 2025 zal bekeken worden of hieraan nog een bedrag kan worden gekoppeld. Dit kunnen we pas in 2025 bezien, omdat per 1 januari 2025 in principe alle ouderen (wellicht enkele uitzonderingen daargelaten), geen indicatie voor dagbesteding meer zullen krijgen. Er is immers een algemene voorziening beschikbaar, die voor verreweg de meeste ouderen passend zal zijn. De verwachting is dat organisaties in de loop van 2025 hun doelgroep ouderen sterk zien afnemen. Daarmee gaat dan ook een onderbesteding gepaard op het resterende budget van Wmo dagbesteding. Indien dat het geval is, betekent dit dat het resterende budget Wmo dagbesteding verder kan worden verlaagd en de taakstelling definitief kan worden ingevuld. Dit zal in de tweede tussenrapportage 2025 worden besloten.

Werk, inkomen, inburgering & armoedebeleid
26. Tegoed OV Rotterdampas
Naast de kosten voor Rotterdampas is er € 100.000 begroot voor vergoeding van retail en OV, gekoppeld aan de Rotterdampas. Dit zal komen te vervallen per 2025.

27. Subsidies diverse Sociaal Domein
In het pakket met bezuinigingsvoorstellen met betrekking tot Werk, inkomen, inburgering & armoedebeleid zijn enkele voorstellen opgenomen ten aanzien van het beperken van te verstrekken subsidies. De verwachting is dat voor een bedrag van € 8.000 dit reeds met ingang van 2025 kan worden ingevoerd. Het college heeft in dit verband besloten de subsidies voor 2025 niet te indexeren. Hierover zal nog nader worden geadviseerd.

28. Subsidie Preventie armoede en schuldbemiddeling
Bij een halvering van dit budget zal de subsidie aan jeugdfonds sport en cultuur en stichting leergeld verminderen en kunnen derhalve minder kinderen van minima ouders sporten of deelnemen aan culturele activiteiten en/of schoolspullen krijgen. Daarnaast zullen organisaties als de voedselbank, humanitas hulp bij administratie en budgetmaatjes minder subsidie krijgen.
Om meer dan 5% bezuiniging mogelijk te maken, heeft het college besloten hiertoe voor 1 juni aan de organisaties die vallen onder de desbetreffende subsidieregeling een beschikking te sturen waarin de aankondiging wordt gedaan dat de subsidies worden afgebouwd, alsmede voor 2025 de subsidie niet wordt geindexeerd.

29. Anti-discriminatie
Dit betreft een bezuiniging op het budget voor anti-discriminatie en regenbooggelden. Deels is dit wel een wettelijk verplichte taak (anti-discriminatievoorziening). Dit betreft een subsidie aan Radar voor uitvoering gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en preventietaken. De regenbooggelden worden elk jaar variabel ingezet voor activiteiten op het gebied van LHTBI beleid.

30. Collectieve ziektekostenverzekering
Voor deze besparing wordt er voorgesteld om een staffel in te bouwen gebaseerd op het inkomen van een inwoner voor de gemeentelijke bijdrage op de collectieve ziektekostenverzekering. Dit houdt in dat de gemeentepolis komt te vervallen voor inwoners met een inkomen tussen de 120% en 130% van de bijstandsnorm. De gemeentelijke  bijdrage van de ziektekostenverzekering verder te verlagen voor inwoners met een inkomen tussen 110% van de bijstandsnorm en 120%. Eveneens de bijdrage te verlagen voor inwoners met een inkomen tussen 100% en 110% van de bijstandsnorm. Het genoemde bedrag betreft overigens de netto besparing indien de collectieve ziektekostenverzekering wordt beperkt. Dit betekent namelijk dat voor medisch noodzakelijke kosten een groter beroep wordt gedaan op bijzondere bijstand, waardoor op dat budget de uitgaven stijgen. Tevens kost het meer uitvoeringskosten hetgeen ook bekostigd moet worden. Naar schatting levert het beperken van deze minimaregeling tussen € 181.000 en ca € 331.000 netto op. Omdat de collectieve ziektekostenverzekering al vele jaren bestaat, is een exacte inschatting van de netto besparing niet goed mogelijk.

31. Persoonlijk minimabudget

  • Een bedrag ad € 107.000 is vanaf 2025 ingeboekt als bezuiniging. Het betreft een onderbesteding van het budget.
  • Ruim 2.500 volwassen langdurig minima maken gebruik van de individuele inkomenstoeslag (IIT) en ontvangen jaarlijks € 250. Indien deze toeslag met € 100 wordt verminderd, levert dit € 250.000 op. Ongeveer 350 ouderen maken gebruik van de regeling energiebijdrage ouderen. Deze toeslag betreft € 250 per jaar. Als ook deze met € 100 wordt verminder levert dit € 35.000 op. In totaal wordt hiermee een besparing gerealiseerd van € 285.000.
  • Als gevolg van motie 5 “niet bezuinigen op budget individuele inkomenstoeslag voor kinderen van minima (kindtoeslag)” is het onderdeel besparing op kindtoeslag komen te vervallen. De middelen uit de meicirculaire 2024 voor “dienstverlening gemeenten aanpak en schulden” zijn ingezet om besparing ad € 150.000 ongedaan te maken.

32. Subsidie minderheden (50% verlagen)
Dit betreft de maximale besparing op dit subsidiebudget. Dit zijn subsidies aan verschillende organisaties die activiteiten inzetten ten behoeve van integratiebevordering en sociaal cultureel werk. Met een halvering van het budget krijgen organisaties minder subsidie en kunnen minder activiteiten uitvoeren.

33. Taakstelling Voorne-Putten Werkt
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren.

34. Adviesraad Sociaal Domein
Voorgesteld wordt om de onderbesteding vrij te laten vallen. Voor het resterende deel moet, in afstemming met de Adviesraad Sociaal Domein, een oplossing worden gevonden.

Volksgezondheid
35. AED budget
Er is een dekkend netwerk van AED's. Het onderhoud is voor rekening van de organisaties zelf. Dit budget kan geheel vervallen. Indien er in de toekomst weer middelen beschikbaar zijn, kan een subsidieregeling weer makkelijk worden opgestart.

36. Korting GR GGD Rotterdam Rijnmond
Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen, in dit geval de GGD RR, hier een bijdrage aan leveren.

37. Lagere lasten Jeugd (voorspraak van de provincie)
Op voorspraak van de provincie kunnen de jaarlijks aflopende arbitragegelden (hervormingsagenda jeugd) in de begroting worden geraamd waarbij een deel als lagere lasten opgenomen dient te worden. In de meerjarenraming 2026 t/m 2028 moeten gemeenten, op voorspraak van de provincie, rekening houden met de voorgenomen besparingen voor Jeugdhulp en een lagere raming van de lasten opnemen. In het coalitieakkoord Rutte IV stond dat “de rijksoverheid in aanvulling op de hervormingsagenda Jeugdhulp extra beleidsmaatregelen in de Jeugdzorg gaat nemen". Voor Nissewaard gaat het om € 2,4 miljoen lagere lasten in 2026 en om € 2,5 miljoen vanaf 2027. De rijksoverheid is verantwoordelijk voor het realiseren van deze taakstelling.

38. Herinvoering Eigen bijdrage Wmo
Het abonnementstarief in de Wmo 2015 wordt afgeschaft. Hiervan bedraagt de geraamde opbrengst vanaf 2025 landelijk € 95 miljoen. In plaats daarvan is het de intentie om per 1 januari 2026  opnieuw de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo 2015 in te voeren (geraamde opbrengst landelijk € 225 miljoen vanaf 2026).  Daarbij is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de vormgeving zoals die voorheen was, met oog voor inkomenseffecten en het beroep dat wordt gedaan op de Wmo. In het huidige wetsvoorstel afschaffing abonnementstarief Wmo 2015 verdwijnt het abonnementstarief niet alleen voor de huishoudelijke hulp, maar voor alle Wmo-voorzieningen waarop het abonnementstarief nu van toepassing is. Hiervoor is een wetsvoorstel voorbereid, waarop inmiddels de Raad van State advies heeft uitgebracht. In de meicirculaire 2023 is als gevolg van de voorziene invoering een korting doorgevoerd van € 961.529 in 2026 en € 956.426 vanaf 2027. Deze korting is in de begroting als taakstelling opgenomen.

[1] POK staat voor Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag.

Deze pagina is gebouwd op 11/27/2024 13:43:09 met de export van 11/27/2024 13:33:37