Bestuur en dienstverlening

Burgerzaken

Wat mag het thema kosten?

Financiële toelichting

Naast de loon- en prijsstijging 2025 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen toe.

  • De cijfers van de omzet documenten (reisdocumenten en rijbewijzen) zijn aangepast op basis van de meest recente prognoses. Dat geldt zowel voor de gemeentelijke leges (baten) als de afdracht van de Rijksleges (lasten). In 2024 is sprake zijn van een toename van het aantal aanvragen voor reisdocumenten. Vanaf 2024 worden er voor een periode van vijf jaren veel aanvragen verwacht als gevolg van de verlenging van de geldigheidsduur naar 10 jaar in 2014. De hogere inkomsten zijn deels nodig om de extra personele lasten te dekken om alle aanvragen tijdig te kunnen afhandelen.
  • In de begroting 2025-2028 wordt per jaar rekening gehouden met de te verwachten verkiezingen die door de gemeente worden georganiseerd. In het jaar 2025 wordt geen verkiezing verwacht, in dit jaar is dan ook geen budget geraamd. In de jaren 2026 t/m 2028 is budget voor jaarlijks één verkiezing. De vergoeding voor het organiseren van de Waterschapsverkiezingen wordt jaarlijks (25%) uitgekeerd via het Gemeentefonds.
  • In de perspectiefnota 2025 zijn de volgende bezuinigingen ingeboekt.  

Verhoging leges huwelijk en partnerschap

De leges voor huwelijk en partnerschap worden vanaf 2025 verhoogd met € 100. De leges burgerlijke stand zijn in de begroting vanaf 2025 € 21.000 verhoogd.

Verhoging leges uittreksel/inlichten uit de Basisregistratie Personen

De leges voor uittreksels/inlichtingen uit de BRP worden vanaf 2025 verhoogd. De leges bevolkingsadministratie zijn in de begroting vanaf met € 23.000 verhoogd.

  • In het thema Burgerzaken zijn de volgende taakstellingen opgenomen.

Bedragen x € 1.000

Taakstellingen SD

2025

2026

2027

2028

Thema Burgerzaken

1.Automatische uitgifte documenten

0

60

60

60

2.Online verlengen documenten

60

60

60

3.Wet basisregistratie personen

50

50

50

50

Totaal taakstellingen Burgerzaken

50

170

170

170

  1. Automatische uitgifte documenten

De leverancier van de Burgerzakenapplicatie ontwikkelt een selfservice afhaalsysteem voor    aangevraagde reisdocumenten. Hierdoor is er minder capaciteit benodigd voor deze taak.

  1. Online verlengen documenten

Het online vernieuwen van documenten zal geleidelijk gemeengoed worden, zowel bij rijbewijzen als bij de reisdocumenten. Eén bezoek aan het stadhuis volstaat dan. Hierdoor is er minder capaciteit benodigd voor deze taak.

  1. Wet Basisregistratie Personen - geen huisbezoeken meer

Sedert 1 oktober 2021 loopt er een pilot adreskwaliteit, waarbij wordt ingezet op adresonderzoek met huisbezoek. Hier kan mee gestopt worden, zij het dat het inmiddels als verplichting is opgenomen in de wet Basisregistratie personen.

Deze pagina is gebouwd op 11/27/2024 13:43:09 met de export van 11/27/2024 13:33:37