Wat mag het thema kosten?
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.968 | 2.898 | 2.636 | 2.961 | 3.071 | 2.958 | |
Baten | -1.157 | -1.827 | -1.820 | -2.036 | -2.174 | -2.029 | |
Mutaties reserves | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal thema | 1.731 | 1.071 | 816 | 926 | 896 | 929 |
Financiële toelichting
Naast de loon- en prijsstijging 2025 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen toe.
- De cijfers van de omzet documenten (reisdocumenten en rijbewijzen) zijn aangepast op basis van de meest recente prognoses. Dat geldt zowel voor de gemeentelijke leges (baten) als de afdracht van de Rijksleges (lasten). In 2024 is sprake zijn van een toename van het aantal aanvragen voor reisdocumenten. Vanaf 2024 worden er voor een periode van vijf jaren veel aanvragen verwacht als gevolg van de verlenging van de geldigheidsduur naar 10 jaar in 2014. De hogere inkomsten zijn deels nodig om de extra personele lasten te dekken om alle aanvragen tijdig te kunnen afhandelen.
- In de begroting 2025-2028 wordt per jaar rekening gehouden met de te verwachten verkiezingen die door de gemeente worden georganiseerd. In het jaar 2025 wordt geen verkiezing verwacht, in dit jaar is dan ook geen budget geraamd. In de jaren 2026 t/m 2028 is budget voor jaarlijks één verkiezing. De vergoeding voor het organiseren van de Waterschapsverkiezingen wordt jaarlijks (25%) uitgekeerd via het Gemeentefonds.
- In de perspectiefnota 2025 zijn de volgende bezuinigingen ingeboekt.
Verhoging leges huwelijk en partnerschap
De leges voor huwelijk en partnerschap worden vanaf 2025 verhoogd met € 100. De leges burgerlijke stand zijn in de begroting vanaf 2025 € 21.000 verhoogd.
Verhoging leges uittreksel/inlichten uit de Basisregistratie Personen
De leges voor uittreksels/inlichtingen uit de BRP worden vanaf 2025 verhoogd. De leges bevolkingsadministratie zijn in de begroting vanaf met € 23.000 verhoogd.
- In het thema Burgerzaken zijn de volgende taakstellingen opgenomen.
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakstellingen SD | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Thema Burgerzaken | |||||||
1.Automatische uitgifte documenten | 0 | 60 | 60 | 60 | |||
2.Online verlengen documenten | 60 | 60 | 60 | ||||
3.Wet basisregistratie personen | 50 | 50 | 50 | 50 | |||
Totaal taakstellingen Burgerzaken | 50 | 170 | 170 | 170 |
- Automatische uitgifte documenten
De leverancier van de Burgerzakenapplicatie ontwikkelt een selfservice afhaalsysteem voor aangevraagde reisdocumenten. Hierdoor is er minder capaciteit benodigd voor deze taak.
- Online verlengen documenten
Het online vernieuwen van documenten zal geleidelijk gemeengoed worden, zowel bij rijbewijzen als bij de reisdocumenten. Eén bezoek aan het stadhuis volstaat dan. Hierdoor is er minder capaciteit benodigd voor deze taak.
- Wet Basisregistratie Personen - geen huisbezoeken meer
Sedert 1 oktober 2021 loopt er een pilot adreskwaliteit, waarbij wordt ingezet op adresonderzoek met huisbezoek. Hier kan mee gestopt worden, zij het dat het inmiddels als verplichting is opgenomen in de wet Basisregistratie personen.