Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de eenheden een risicoprofiel opgesteld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de eenheden in totaal 109 risico's in beeld gebracht. In het overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen.

Top 25 van risico's

Risiconummer

Risico

Kans

Maximaal financieel gevolg

Invloed

1

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de appartementencomplexen langs De Dijk, de stijgende rente en daardoor lastige verhuur door beleggers en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

50%

max.€ 9.000.000

13.38%

2

De indexatie van het gemeentefonds is onvoldoende om loon- en prijsstijgingen binnen de gemeentelijke begroting op te vangen. Hierdoor kan de gemeente de loon- en prijsstijgingen niet betalen uit de bestaande budgetten.

50%

max.€ 4.000.000

5.38%

3

Algemene Uitkering gemeentefonds wijkt af van de begroting. Deze afwijking kan zowel positief als negatief zijn. De factoren die een belangrijke rol hierin spelen zijn onder andere de onzekerheden van het rijksbeleid, de herijking van het gemeentefonds en de evaluatie normeringssystematiek.

90%

max.€ 2.300.000

4.53%

4

De begroting/meerjarenraming Sociaal Domein is onzeker. In het Sociaal Domein zijn immers vele onzekerheden waaronder de lasten van jeugdhulp, participatiewet uitkeringen en Wmo-ondersteuning (mede door de verplichting tot het bieden van reële tarieven), het behalen van de taakstellingen, het rijksbeleid en de rijksfinanciën en ten slotte de open-eind financieringen.

80%

max.€ 2.000.000

4.31%

5

De uitvoering van de Hervormingsagenda jeugd is ingezet, echter de financiële consequenties, opgelegd door het Rijk, zijn per maatregel en op het geheel nog niet duidelijk. Tevens is de gemeente voor enkele maatregelen (zoals aanpassing van reikwijdte van de jeugdwet) afhankelijk van het nieuwe kabinet. Dit terwijl de verwachte besparingen wel doorgevoerd worden. Daarnaast is het landelijke beeld en ook in Nissewaard dat de kosten blijven stijgen lasten op de jeugdhulp, terwijl de financiële gegevens en consequenties van de Hervormingsagenda Jeugd gebaseerd zijn op de gegevens van 2019.

80%

max.€ 2.000.000

4.30%

6

Als gevolg van de aangekondigde controle door de belastingdienst m.b.t. 2023 bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout. Naast controles door de belastingdienst kunnen interne controles, waaronder het jaarlijks herijken van het forfaitaire percentage, leiden tot correcties.

70%

max.€ 2.000.000

3.77%

7

In het beeldkwaliteitsplan Waterfront is een daktuin opgenomen rondom de zes appartementencomplexen. De kosten van de aanleg van de daktuin wordt verdeeld tussen de gemeente en de ontwikkelaars. Afhankelijk van de uitkomst van deze verdeling is het de vraag of het opgenomen budget toereikend zal zijn.

50%

max.€ 2.400.000

3.23%

8

Als gevolg van een overspannen arbeidsmarkt kunnen vacatures moeilijk worden vervuld. Hierdoor zijn de tarieven voor inhuur hoger gestegen dan gemiddeld en is interne expertise beperkter beschikbaar.

90%

max.€ 1.200.000

2.90%

9

Door de huidige stijgende rentes op de geldmarkt kan de rente op de grondexploitaties toe gaan nemen.

25%

max.€ 3.913.000

2.53%

10

Technische storing cq. uitval van trekkenwand waardoor langere periode voorstellingen niet gespeeld kunnen worden.

70%

max.€ 1.000.000

2.45%

11

Als gevolg van het in 2024 herijkte rapport van adviesbureau AEF en de ROB is een nieuwe vertaling gemaakt voor de gemeentelijke lasten voor de uitvoering van het klimaatakkoord. Hierbij is gebleken dat de jaarlijkse uitvoeringskosten die gemeenten moeten maken voor klimaatbeleid bijna 40% hoger uitvallen dan in 2021 gedacht en vanaf 2025 richting 2030 steeds verder op zullen lopen. Het risico bestaat dat de personele invulling van de uitvoering van de taken nu en naar de toekomst toe niet volledig gedekt kan worden uit de huidige bijdrage van het Rijk of dat er geen personele invulling gegeven kan worden aan de opdracht. Hierdoor bestaat de kans dat de gemeentelijke taak voor de uitvoering van Klimaatakkoord niet volledig kan worden uitgevoerd. Daarnaast heeft de gemeente taken vanuit het Deltaprogramma/Deltaplan Klimaatadaptatie opgedragen gekregen, terwijl niet is voorzien in de uitvoeringslasten.

50%

max.€ 1.000.000

2.44%

12

Reële tarieven: De wettelijke verplichting om reële tarieven aan zorgaanbieders te bieden voor maatwerkvoorzieningen in de Wmo en de Jeugdwet blijft een punt van aandacht en kan leiden tot toekomstige lastenstijgingen. Momenteel speelt het risico dat de voorlopige OVA-index lager ligt dan de CAO verhogingen binnen de Wmo ondersteuning en Jeugdhulp. Verwacht wordt dat de OVA hiervoor nog gecorrigeerd gaat worden. Zorgaanbieders worden hiervoor het jaar daarna gecompenseerd, maar dragen wel de kosten voor het betreffende jaar waarin dit speelt.

80%

max.€ 1.000.000

2.40%

13

Als gevolg van de prijsstijgingen van materialen en personeelskosten door de sprong in economische groei kunnen de bouwkosten voor de gemeentelijke investeringen hoger uitvallen dan begroot en bestaat het risico dat dekking uit de gemeentelijke inkomsten onvoldoende is om de prijsstijgingen te dekken.

15%

max.€ 5.500.000

2.22%

14

Subsidie startbouwimpuls ontvangen voor Waterfront fase 1. Als door netcongestie niet gebouwd kan worden dan moet subsidie terugbetaald worden.

25%

max.€ 2.400.000

2.16%

15

De krapte op de arbeidsmarkt voor jeugdhulp en Wmo neemt steeds verder toe. Hierdoor ontstaan wachtlijsten en ontvangen jeugdigen langer overbruggingszorg en wordt er minder gericht zorg verleend (omdat deze vanwege de personeelskrapte niet beschikbaar is). Gevolg is dat jeugdigen langer jeugdhulp nodig hebben en minder snel uitstromen. Dit geldt eveneens voor de mensen die Wmo-ondersteuning ontvangen.

80%

max.€ 1.000.000

2.15%

16

IHP 2027-2031: nog geen budget voor deze plannen in IHP

50%

max.€ 1.000.000

1.97%

17

Als gevolg van het te laat of onjuist publiceren van verordeningen en besluiten bestaat de kans dat bezwaren worden ingediend, waardoor vertraging optreedt of claims worden ingediend.

70%

max.€ 1.000.000

1.90%

18

De prijzen van inschrijvingen voor nieuwe projecten en onderhoudscontracten zijn gestegen. Dit maakt dat bij een gelijkblijvend budget een lager onderhoudsniveau en uitstel van de vervangingsopgave aan de orde kan zijn.

80%

max.€ 800.000

1.71%

19

IHP VO 2024-2042

10%

max.€ 4.000.000

1.08%

20

Algemeen risico niet kunnen ontwikkelen vanwege netcongestie.

50%

max.€ 750.000

0.90%

21

Ombouw gesloten jeugdhulp naar kleinschalige open woonvoorzieningen: De door de rijksoverheid opgelegde afbouw van gesloten jeugdhulp verloopt sneller dan verwacht. De gesloten jeugdhulp dient hierbij omgebouwd te worden naar kleinschalige open woonvoorzieningen. De realisatie van kleinschalige open woonvoorzieningen verloopt echter trager dan de afbouw van gesloten jeugdhulp. Door de huidige snelle afbouw van gesloten jeugdhulp worden jeugdigen met zeer zware problematiek in open settingen opgenomen. In deze open settingen moet zeer intensieve ondersteuning en zorg aan deze jeugdigen worden geboden, in de zin van één begeleider op één jeugdige en zelfs twee begeleiders op één jeugdige. Per saldo geeft dit in de huidige situatie, met nog onvoldoende kleinschalige open woonvoorzieningen, meer kosten dan dat deze jeugdigen in de gesloten jeugdhulp zouden zijn opgenomen. Ook naar de toekomst toe, als de ombouw van gesloten jeugdhulp naar kleinschalige open woonvoorzieningen heeft plaatsgevonden, zal dit structureel meer kosten geven. De kleinschalige open woonvoorziening is qua begeleiding/jeugdzorg immers intensiever en daarmee duurder dan de gesloten jeugdhulp. Naar schatting is er één begeleider op drie jeugdigen nodig in plaats van één begeleider op zes jeugdigen.

70%

max.€ 400.000

0.88%

22

Hoger ziekteverzuim dan het landelijk gemiddelde.

70%

max.€ 400.000

0.82%

23

Door arbeidsmobiliteit (in-door-uitstroom) kan kennisverlies in de organisatie ontstaan.

70%

max.€ 400.000

0.76%

24

Als gevolg van de toename van aanmeldingen voor schuldhulpverlening bestaat het risico dat er te weinig ambtelijke capaciteit is om deze pieken in aanvragen op te vangen. Hierdoor worden aanvragen te laat in behandeling genomen of is de doorlooptijd langer dan gewenst waardoor aanvragen niet binnen de wettelijke termijnen afgehandeld worden. Bovendien veroorzaakt een toename in het aantal meldingen voor schuldhulpverlening een capaciteitsproblemen bij budgetbeheer, omdat inwoners met een schuldhulpverleningstraject, vaak ook gebruik maken van budgetbeheer.

75%

max.€ 300.000

0.67%

25

Bij het bepalen en uitvoeren van het gemeentelijk beleid kan het zijn dat er sprake is van belangentegenstellingen. Dit kan soms leiden tot juridische procedures. Naast het risico van juridische kosten brengt dit ook het risico van schadeclaims met zich mee.

PM%

max. € PM

PM%

Totaal van alle risico’s

Totaal grote risico's: € 60.063.000
Overige risico's: € 27.895.000
Totaal alle risico's: € 87.958.000

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 87.958.000) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.

Deze pagina is gebouwd op 11/27/2024 13:43:09 met de export van 11/27/2024 13:33:37