Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We werken met de regio Zuid Hollandse Eilanden aan de doorontwikkeling van het doorstroompunt waarbij een extra doorstroomcoach wordt aangenomen.
  • We werken met lokale onderwijspartners aan een effectieve aanpak rondom schoolverzuim en thuiszitters
  • We werken in samenwerking met het onderwijs en samenwerkingsverband (passend onderwijs) en de kinderopvang aan het doorontwikkelen van de onderlinge verbinding door inzet van de LEA (Lokaal Educatieve Agenda) en de REA (Regionale Educatieve Agenda) en overleg met de Kinderopvangorganisaties.
  • We continueren en evalueren samen met de partners het vastgestelde VVE (Voor,- en vroegschoolse educatie) beleid en OAB (onderwijsachterstanden beleid).
  • Het vergroten van het bereik van de doelgroepkinderen voor VVE is één van de speerpunten van het VVE-beleid. Voorwaarde om zicht op het bereik te krijgen is dat er betrouwbare data is. We regelen een monitor in die kan voorzien van deze data.
  • Om de doorgaande lijn van voorschool (voorafgaand aan basisschool) naar vroegschool (eerste jaren basisschool) te verbeteren wordt een groeidocument 'kwalitatieve afspraken doorgaande lijn' met de kinderopvang en het onderwijs geïmplementeerd.
  • We zetten ons in om de NPO (Nationaal programma onderwijs) middelen met een looptijd tot 1 augustus 2025 verder uit te voeren en af te ronden
  • We voorkomen en bestrijden onderwijsachterstanden en laaggeletterdheid. Dit doen we door in te zetten op professionalisering in de kinderopvang en het onderwijs in het werken kinderen met taalachterstanden en door ouderbetrokkenheid van deze kinderen te vergroten. We organiseren twee themamiddagen per kalenderjaar ter professionalisering.
  • In de periode 2021 tot en met 2025 is voor scholen subsidie beschikbaar om bestaande schoolpleinen te vergroenen.
  • Vanuit programma Nissewaard naar 2040 zijn er plannen voor herinrichting van het gebied rondom de Heijwegenlaan in Spijkenisse. Onderdeel hiervan is de herhuisvesting van het Voortgezet Onderwijs. Dit is ook opgenomen in het Bestuurlijk Akkoord Voortgezet Onderwijs. Zowel voor MY college als de gezamenlijke Penta mavo (samenvoeging van Scala Rietvelden en Charles de Foucauld) realiseren we vervangende nieuwbouw aan  de Groene Kruisweg. Volgens de huidige planning worden de scholen eind 2025 , begin 2026 opgeleverd.
  •  Ter vervanging van de twee schoolgebouwen in de wijk De Schenkel (Hoeksteen en Piramide) wordt een nieuw Integraal Kind Centrum (IKC) Elementen-Schenkel gerealiseerd aan de Hongerlandsedijk. Volgens huidige planning verwachten we het IKC 1e kwartaal 2026 op te leveren.
  • Mei 2023 is het nieuwe Integraal Huisvesting Programma (IHP) voor primair onderwijs vastgesteld door de raad. Het programma bevat een planning voor de periode 2023-2042, onderverdeeld in raadsperioden van 4 jaar. voor de eerste raadsperiode heeft de raad voldoende budget beschikbaar gesteld om de in die periode geplande bouwmaatregelen te kunnen uitvoeren.  
  • Het beleid en de strategische keuzes in dit IHP gaan verder dan wat de huidige wet- en regelgeving voorschrijft. Met dit IHP beoogt de gemeente een toekomstbestendig en integraal  uitvoeringsplan voor de hele gemeente, niet alleen voor onderwijshuisvesting. In formele zin laat de gemeente hiermee zien haar zorgplicht, op grond van de taak die zij heeft in het voorzien van huisvesting voor het funderend onderwijs, zoveel mogelijk te willen combineren met andere uitdagingen in de verschillende wijken en kernen. Dit houdt in dat het IHP prevaleert boven de verordening.
  • Onlangs zijn ook de gesprekken opgestart met het voortgezet onderwijs (VO) om het huidige bestuurlijk akkoord met het VO te actualiseren.
Deze pagina is gebouwd op 11/27/2024 13:43:09 met de export van 11/27/2024 13:33:37