Wat mag het thema kosten?
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.436 | 7.234 | 1.156 | 2.699 | 1.328 | 961 | |
Baten | -4.533 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 118 | -5.337 | -250 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal thema | 4.020 | 1.897 | 906 | 2.699 | 1.328 | 961 |
Financiële toelichting
Naast de loon- en prijsstijging 2025 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe.
- Financiële toelichtingen
Ontwikkelbudget SD
Het ontwikkelbudget is een structureel budget van € 450.000 voor innovatie en het financieren van projecten voor transformatie of (toekomstige) kostenbesparing. In de perspectiefnota 2025 is dit budget vanaf 2026 komen te vervallen (bezuinigingsmaatregel).
De middelen zijn incidenteel opgehoogd met respectievelijk €260.000 in 2024 en € 100.000 in 2025 voor onderzoeken (eigen bijdrage voorzieningen), beleid (handhavingsbeleid, woon-zorg visie) en implementatie (ingang/toegang en woon-zorg visie) in het kader van de Wmo. Daarnaast zijn de niet bestede middelen van 2023 ad € 93.000 overgeheveld naar 2024 via de reserve sociaal domein.
Inloop GGZ
Het budget voor inloop GGZ in 2024 is incidenteel € 180.000 hoger vanwege de kosten voor verbouwing van een nieuw (vervangend) inloop/activeringscentrum voor kwetsbare inwoners. De incidentele middelen worden onttrokken aan de reserve Sociaal domein.
Toekomstbestendig sociaal domein
In dit thema zijn incidentele middelen opgenomen voor het budget "toekomstbestendig sociaal domein. In de begroting 2024 is, na overheveling, nog een budget geraamd van € 185.000. Vanaf 2025 zijn hiervoor geen middelen meer geraamd in de begroting.
Implementatie vraagverheldering Ingang
In het coalitieakkoord en in de Ontwikkelagenda is opgenomen dat een integrale Ingang wordt gerealiseerd voor het sociaal domein. De Ingang is het startpunt voor het sociaal domein, waar informatie & advies wordt gegeven en vraagverheldering wordt uitgevoerd. Om de ingang met voldoende omvang van start te kunnen laten gaan, zijn tijdelijk extra middelen nodig voor de implementatie op het gebied van de vraagverheldering, omdat de verschuiving van formatie door frictietijd nog niet volledig plaats kan vinden. De verwachting is namelijk dat formatie die nu ingezet wordt voor indicatiestelling en basisaanbod, straks deels ingezet kan worden in de ingang, omdat een (beperkt) deel van het werk in de ingang wordt gedaan. Omdat deze tijdwinst er nu nog niet is, is een overbruggingsperiode nodig voor vraagverheldering. Om te zorgen dat we voor ‘ravijnjaar’ 2026 effecten kunnen gaan zien van de ingang, wordt tijdelijk 2 fte te gefinancierd door middel van een subsidie in de jaren 2024 en 2025 voor € 250.000 per jaar. Deze middelen worden onttrokken aan de reserve sociaal domein.
- Stelpost Sociaal Domein
Binnen het sociaal domein is als sluitpost de “stelpost sociaal domein” in de begroting opgenomen. Deze stelpost is opgenomen in het thema Thuis in Nissewaard. Het betreft een momentopname (zoals nu bij de begroting 2025-2028) en deze post wijzigt zodra er bijstellingen nodig zijn op de lasten of baten binnen het sociaal domein.
De mutaties in de perspectiefnota 2025 hebben een per saldo negatief effect op de stelpost. Naast de mutaties knelpunten in de perspectiefnota 2025 is een pakket aan maatregelen/ bezuinigingen opgenomen die weer ten gunste komen van het saldo van de stelpost sociaal domein.
De gevolgen van de meicirculaire 2024 zijn positief. Dit voordeel wordt voor een groot deel verklaard door 37% van het saldo van de hoeveelheidsverschillen en de taakmutaties. Het onbestemde deel uit de meicirculaire is negatief (met uitzondering van het jaar 2026) waardoor dit een dempend effect heeft op het voordelig saldo.
Naast bovengenoemde mutaties is in de begroting nog één mutatie doorgevoerd en dat is een aanvullend nadeel op de begroting van de GRJR. Deze mutatie wordt toegelicht in de financiële samenvatting van het thema Jeugd binnen dit programma.
Na verwerking van alle mutaties, ziet het saldo van de stelpost Sociaal Domein er voor de jaren 2025 - 2028 als volgt uit.
Bedragen x € 1.000 (“-” = nadelig) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo stelpost SD | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Saldo stelpost voor PPN 2025 | 1.684 | -4.393 | -4.246 | -4.426 | |||
PPN2025 mutaties/knelpunten | -8.568 | -8.399 | -8.640 | -8.671 | |||
PPN2025 Bezuinigingen SD | 1.368 | 9.317 | 9.317 | 9.317 | |||
Saldo stelpost na PPN 2025 | -5.516 | -3.475 | -3.569 | -3.599 | |||
Effecten meicirculaire 2024 | 683 | 2.217 | 971 | 662 | |||
Begroting 2025 mutatie specialistische jeugdhulp | -327 | -348 | -372 | -399 | |||
Stelpost Sociaal Domein begroting 2025 | -5.161 | -1.606 | -2.969 | -3.336 |
Het saldo van de stelpost Sociaal Domein is samen met het saldo voor de Algemene Dienst bepalend voor het totale begrotingssaldo.
- Taakstellingen Sociaal Domein
Naast de stelpost sociaal domein zijn taakstellingen in de begroting 2025-2028 opgenomen. Vanuit de perspectiefnota 2025 zijn een deel van de bezuinigingen als taakstelling aangemerkt, dit is het geval wanneer verdere uitwerking van de bezuiniging noodzakelijk is. In de meicirculaire 2024 is de taakstelling vanuit het Rijk “Lagere lasten Jeugd” voor het jaar 2025 komen te vervallen (vanuit het Rijk is de gemeente hiervoor gecompenseerd in de meicirculaire 2024).
In de betreffende thema's worden de taakstellingen nader toegelicht. Indien een taakstelling niet (volledig) kan worden gerealiseerd heeft dit een nadelig effect op de stelpost sociaal domein. Daarnaast kan het zijn dat er nog meer wordt bespaard dan de geraamde taakstelling, in dat geval heeft dit een positief effect op de stelpost SD. Op dit moment zijn de volgende taakstellingen in de begroting 2025-2028 opgenomen.
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakstellingen SD begroting 2025-2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Thema Thuis in Nissewaard: | ||||||||
1.Verdere uitwerking doelen en inspanningen | PM | PM | PM | PM | ||||
2.Subsidies Wmo | 50 | 978 | 978 | 978 | ||||
3.Clientondersteuning | 0 | 100 | 100 | 100 | ||||
4.Ontwikkelbudget SD | 0 | 28 | 28 | 28 | ||||
5.Eenzaamheidsbestrijding | 0 | 19 | 19 | 19 | ||||
Totaal Thuis in Nissewaard | 50 | 1.125 | 1.125 | 1.125 | ||||
Taakstellingen in andere thema's: | ||||||||
Totaal Maatwerk Jeugd | 692 | 8.455 | 10.300 | 12.875 | ||||
Totaal Maatwerk Volwassenen | 500 | 3.417 | 3.592 | 3.672 | ||||
Totaal Werk, Inkomen, Inburgering en armoede | 8 | 927 | 927 | 927 | ||||
Totaal Volksgezondheid | 0 | 18 | 18 | 18 | ||||
Totaal opgenomen taakstellingen SD Begroting 2025 | 1.250 | 13.942 | 15.962 | 18.618 |
(*) Taakstelling vanuit Rijksoverheid
Hieronder worden de taakstellingen in het thema Thuis in de Nissewaard toegelicht.
1. Verdere uitwerking doelen en inspanningen
In de ontwikkelagenda sociaal domein zijn doelen en inspanningen opgenomen. Enkele inspanningen hebben een specifieke taakstelling opgelegd gekregen, welke inmiddels nagenoeg allemaal zijn gerealiseerd. Om te zorgen dat de financiële besparings-mogelijkheden van inspanningen ten volle worden onderzocht, is deze taakstelling PM opgenomen.
2. Subsidies Wmo (algemene voorziening)
Subsidies diverse SD
In het pakket met bezuinigingsvoorstellen met betrekking tot Maatwerk volwassenen zijn enkele voorstellen opgenomen ten aanzien van het beperken van te verstrekken subsidies. De verwachting is dat voor een bedrag van € 50.000, dit reeds met ingang van 2025 kan worden ingevoerd. Het college heeft in dit verband besloten de subsidies voor 2025 niet te indexeren. Hierover zal nog nader worden geadviseerd.
Subsidies Wmo (maatschappelijke dienstverlening en mantelzorg)
Dit betreft een taakstelling op het budget maatschappelijke dienstverlening en mantelzorg van 50%. Deze 50% is de maximale bezuinigingsmogelijkheid om niet in de knel te komen met wettelijke taken. Over de exacte invulling zal nog nader worden geadviseerd. Met deze bezuiniging zal voor de inwoner merkbaar gesneden worden in het voorzieningenpakket en zal dus minder preventief aanbod en aanbod ter versterking van de samenleving beschikbaar zijn. Om meer dan 5% bezuiniging mogelijk te maken, heeft het college besloten hiertoe voor 1 juni aan de organisaties die vallen onder de desbetreffende subsidieregeling een beschikking te sturen waarin de aankondiging wordt gedaan dat de subsidies worden afgebouwd, alsmede voor 2025 de subsidie niet wordt geïndexeerd.
3. Cliëntondersteuning
De besparing op cliëntondersteuning is onderdeel van bestaande inspanning 'optimaliseren van basisaanbod' dat in 2024 wordt gestart. Het bepalen van de effecten vergt tevens nog nader onderzoek.
4. Ontwikkelbudget SD
Dit betreft een structureel budget voor innovatie en het financieren van projecten voor transformatie of (toekomstige) kostenbesparing. Van de totale bezuiniging van € 483.000 is € 455.000 ingevuld door het verlagen van het budget. Over het restant ad € 28.000 volgt nadere advisering.
5. Eenzaamheidsbestrijding
Eenzaamheidsaanpak is een onderdeel van veel activiteiten die vanuit een ander kader worden gefinancierd. Door dit zichtbaarder te maken (in bijvoorbeeld een uitvoeringsplan) kan eenzaamheid worden aangepakt zonder specifiek budget. Van de totale bezuiniging ad € 39.000 is € 20.000 reeds gerealiseerd (onderbesteding van het budget). Over het restant van de bezuiniging volgt nadere advisering.