Wat mag het thema kosten?
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 46.253 | 61.658 | 51.141 | 47.356 | 47.164 | 47.083 | |
Baten | -2.073 | -1.364 | -1.352 | -1.326 | -1.326 | -1.326 | |
Mutaties reserves | -557 | -11.365 | -926 | -411 | -80 | 0 | |
Totaal thema | 43.623 | 48.929 | 48.863 | 45.619 | 45.758 | 45.758 |
Financiële toelichting
Naast de loon- en prijsstijging 2025 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe.
- Financiële toelichtingen
Budget Vrouwenopvang
De lasten van het budget Vrouwenopvang zijn in 2024 en 2025 hoger, dan vanaf 2026, vanwege de toegekende rijksmiddelen voor het Toekomstscenario Jeugd en Gezinsbescherming (meicirculaire 2022). Hiervoor ontvangt Nissewaard als centrumgemeente voor de ZHE voor de jaren 2022 t/m 2025 incidentele middelen. In 2024 en in 2025 wordt een bedrag ontvangen ad € 281.250. De lasten van het budget Vrouwenopvang zijn eveneens hoger in 2024 dan in 2025 vanwege de overheveling ad € 56.600 naar 2024.
Budget Beschermd Wonen
De lasten van het budget Beschermd Wonen zijn hoger in 2024 dan vanaf 2025. Dit is grotendeels gelegen in de vrijval vanuit de reserve centrummiddelen ad € 12 miljoen ten gunste van de vier ZHE-gemeenten. Met de meicirculaire 2024 is het budget beschermd wonen vanaf 2024 structureel opgehoogd met ruim € 8 ton.
Budget Lokale preventie MO
Op het budget lokale preventie MO staan voor 2024 en 2025 incidentele lasten geraamd voor de Hoogwerfsingel. Hiervoor is zowel in 2024 als 2025 een bedrag ad € 500.000 geraamd. Doel is om flexwonen en betaalbare woonunits te realiseren voor onder meer dreigende daklozen die met inzet van sociaal beheer tijdelijk op de Hoogwerfsingel kunnen wonen. Aanvullend is op het budget lokale preventie MO een incidenteel bedrag ad € 55.000 overgeheveld naar 2024.
Budget Lokaal Beschermd Thuis
De lasten van het budget Lokaal Beschermd Thuis zijn in 2024 incidenteel hoger dan vanaf 2025. Dit is grotendeels gelegen in de vrijval van de reserve centrummiddelen (deel voor de gemeente Nissewaard) t.b.v. het budget Lokaal Beschermd Thuis 2024 van ruim € 1,6 miljoen voor onder meer het verbouwen en inrichten van locaties.
Budget Nationaal actieplan daklozen
In 2024 zijn incidentele lasten geraamd op het budget Nationaal actieplan daklozen. Dit betreft de resterende incidentele middelen die centrumgemeente Nissewaard, t.b.v. de regio ZHE, van de rijksoverheid ontving voor 1) het programma Een (t)huis, een toekomst en voor 2) het Nationaal Actieplan Dakloosheid. De resterende middelen van deze incidentele rijksuitkeringen zijn t.b.v. de ZHE en aldus jaarlijks overgeheveld, zo ook naar 2024.
- Taakstellingen
In het thema Maatwerk volwassenen zijn de volgende taakstellingen opgenomen.
Bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakstellingen SD | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Thema Maatwerk Volwassenen | |||||||
1.Dagbesteding als algemene voorziening | PM | PM | PM | PM | |||
2.Herinvoering Eigen bijdrage Wmo | 0 | 962 | 956 | 956 | |||
3.Beleidsplan Beschermd Thuis | 181 | 261 | |||||
4.Huishoudelijke hulp | 500 | 1.700 | 1.700 | 1.700 | |||
5.Begeleiding Wmo | 0 | 400 | 400 | 400 | |||
6.Collectief vervoer | 0 | 300 | 300 | 300 | |||
7.Verhuiskosten Wmo | 0 | 30 | 30 | 30 | |||
8.Complexe trajecten/maatwerk Wmo | 0 | 25 | 25 | 25 | |||
Totaal taakstellingen Maatwerk volwassenen | 500 | 3.417 | 3.592 | 3.672 |
Hieronder worden de taakstellingen in het thema maatwerk Volwassenen toegelicht.
- Dagbesteding als algemene voorziening
De taakstelling voor dagbesteding is in de perspectiefnota 2024 ingevuld doordat de kosten voor dagbesteding structureel met ruim € 200.000 zijn verlaagd op basis van de realisatiecijfers in 2022. Er staat nog een taakstelling open op PM voor dagbesteding als algemene voorziening. In 2025 zal bekeken worden of hieraan nog een bedrag kan worden gekoppeld. Dit kunnen we pas in 2025 bezien, omdat per 1 januari 2025 in principe alle ouderen (wellicht enkele uitzonderingen daargelaten), geen indicatie voor dagbesteding meer zullen krijgen. Er is immers een algemene voorziening beschikbaar, die voor verreweg de meeste ouderen passend zal zijn. De verwachting is dat organisaties in de loop van 2025 hun doelgroep ouderen sterk zien afnemen. Daarmee gaat dan ook een onderbesteding gepaard op het resterende budget van Wmo dagbesteding. Indien dat het geval is, betekent dit dat het resterende budget Wmo dagbesteding verder kan worden verlaagd en de taakstelling definitief kan worden ingevuld. Dit zal in de tweede tussenrapportage 2025 worden besloten.
- Herinvoering Eigen bijdrage Wmo
Het abonnementstarief in de Wmo 2015 wordt afgeschaft. Hiervan bedraagt de geraamde opbrengst vanaf 2025 landelijk € 95 miljoen. In plaats daarvan is het de intentie om per 1 januari 2026 opnieuw de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo 2015 in te voeren (geraamde opbrengst landelijk € 225 miljoen vanaf 2026). Daarbij is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de vormgeving zoals die voorheen was, met oog voor inkomenseffecten en het beroep dat wordt gedaan op de Wmo. In het huidige wetsvoorstel afschaffing abonnementstarief Wmo 2015 verdwijnt het abonnementstarief niet alleen voor de huishoudelijke hulp, maar voor alle Wmo-voorzieningen waarop het abonnementstarief nu van toepassing is. Hiervoor is een wetsvoorstel voorbereid, waarop inmiddels de Raad van State advies heeft uitgebracht. In de meicirculaire 2023 is als gevolg van de voorziene invoering een korting doorgevoerd van € 961.529 in 2026 en € 956.426 vanaf 2027. Deze korting is in de begroting als taakstelling opgenomen.
- Beleidsplan Beschermd Thuis
Met het beleidsplan Beschermd Thuis in Nissewaard (beleidsplan BT) wil de gemeente Nissewaard haar kwetsbare inwoners ondersteunen bij het vinden of behouden van een thuis. De begrote structurele lasten van de op te zetten voorzieningen Beschermd Thuis zijn hoger dan het begrote beschikbare budget. In dit kader geldt in 2027 een taakstelling van € 180.635 en vanaf 2028 geldt een taakstelling van € 261.035. Uitgangspunt hierbij is dat door de in het beleidsplan BT opgenomen investeringen, andere lasten van de gemeente Nissewaard voldoende afnemen om dit beleid in de toekomst budgetneutraal te kunnen uitvoeren.
- Huishoudelijke hulp
We onderzoeken of het intensiveren van het onderzoek en taakgericht indiceren (indiceren per huishoudelijke taak), bijdraagt aan een vermindering van de geïndiceerde tijd HH per inwoner. Daarnaast worden alle mogelijkheden onderzocht ten aanzien van de uitvoering van de huishoudelijke hulp.
- Begeleiding Wmo
Een deel van de ondersteuning betreft financiële begeleiding, dus hulp bij het omgaan met geld. Begeleiding is nu vaak langdurig. We bekijken op welke wijze begeleiding kan worden beperkt, bijvoorbeeld in duur, maar ook het doel waarvoor het wordt verstrekt. Nadere advisering over de mogelijkheden volgt.
- Collectief vervoer
Dit betreft het verhogen van de eigen bijdrage voor het collectief vervoer (hoger dan het tarief Openbaar vervoer). Ook is het mogelijk het aantal kilometers verder te beperken. Hiertoe moet nog verder onderzoek worden gedaan. Ook kan dit vermoedelijk pas ingaan met het nieuwe contract voor collectief vervoer. Hiermee zoeken we de randen van de wet op. Met verder gaande beleidsmaatregelen kan de beoogde besparing met € 150.000 worden verhoogd naar € 300.000. Over de invulling hiervan wordt nog nader geadviseerd.
- Verhuiskosten Wmo
Door een wijziging van het beleid op dit terrein, bijvoorbeeld het aanpassen van de hoogte van de vergoeding, kan een besparing worden gerealiseerd. Afhankelijk van de hoogte van de vergoeding, levert dit meer of minder besparing op. De vergoeding moet echter wel realistisch blijven, omdat hiermee duurdere alternatieven (woningaanpassing) worden voorkomen.
- Complexe trajecten/ maatwerk Wmo
Betreft een taakstelling op maatwerk Wmo. Over de invulling wordt nader geadviseerd.