Overzichten

Ondersteuning organisatie

Wat mag het thema kosten?

Financiële toelichting

Naast de loon- en prijsstijging 2025 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe.

  • Ten aanzien van 2024 is de stelpost ICT in 2025 € 32.000 lager.  Dit betreft de extra kosten voor de CIO in 2025. Vanaf 2026 vervalt deze gedeeltelijk en vanaf 2027 e.v. geheel. Daarmee wordt de stelpost ICT respectievelijk € 81.000 en € 104.000 hoger dan in 2024.
  • In het kader van de bezuinigingen is vanaf 2026 een bedrag van € 125.000 en vanaf 2027 € 250.000 als bezuiniging opgenomen  te realiseren door harmonisatie software pakketten.
  • Het onderhoud op het stadhuis is ten opzichte van 2024 met € 218.000 en vanaf 2026 e.v. met € 437.000  afgenomen. Dit leidt ook tot een lagere onttrekking aan de reserve onderhoud gebouwen.
  • Ten opzichte van 2024 is het budget voor informatieveiligheid € 220.000 in 2025 e.v. hoger. Dit betreft een besluit uit de PPN2025 voor extra middelen voor de nieuwe wetgeving cyberveiligheid NIS2.
  • In 2024 is extra budget opgenomen voor het traject testorganisatie IV. Dit betreft een bedrag van € 150.000 en dit valt vanaf 2025 weg.
  • In het kader van de bezuinigingen is vanaf 2025 een bedrag van € 42.000 en vanaf 2026 e.v. € 53.000 een bezuiniging opgenomen voor vakliteratuur en abonnementen.
  • De kosten voor ICT m.b.t. Syntrophos en Planon en Djuma stijgen t.o.v. 2024 met € 651.000. Dit betreft met name indexering van de bijdrage.
  • Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren. Voor Syntrophos is vanaf 2026 een taakstelling opgenomen van € 234.000.
  • Gezien de omvang van de bezuinigingen waar Nissewaard (en andere gemeenten) zich voor gesteld zien, ligt het in de lijn dat ook de Gemeenschappelijke regelingen hier een bijdrage aan leveren. Voor het Streekarchief is vanaf 2026 een taakstelling opgenomen van € 51.000. Deze is reeds verwerkt op het betreffende budget.
  • Ten opzichte van 2024 zijn de budgetten voor ICT € 1.163.000 lager in 2025 e.v. De reden hiervan is dat ze niet toegerekend zijn aan het thema ondersteuning organisatie/overhead maar toegerekend zijn aan de thema's waar de ICT kosten betrekking op hebben. Per saldo is dit budgettair neutraal.
  • Nadeel van € 75.000 op fiscale ondersteuning. Gemeente Nissewaard is bezig het forfaitair percentage voor de jaren 2021 en 2022 te herijken. Op dit moment wordt hier de laatste hand aangelegd. De gemeente heeft behoorlijke stappen te zetten om de risico’s te verminderen/te minimaliseren. Om de risico’s te verminderen/te minimaliseren kiest de gemeente voor een gecombineerde aanpak. Dit betreft een slot-op-de-deur (controle achteraf/risicoreductie) in combinatie met werken naar fiscale beheersing en monitoring (Tax Control Framework). Zolang er geen sprake is van ‘fiscaal in control’, blijft de controle achteraf noodzakelijk. Om de fiscale risico’s in kaart te brengen, op te lossen en te komen tot een Tax Control Framework is fiscale expertise, ondersteuning en hulp nodig van een gespecialiseerd extern bureau. Hiervoor zijn in de Perspectiefnota 2025 al middelen beschikbaar gesteld.
  • Voor 2025 wordt voor een aantal functies en taken incidenteel geld onttrokken aan de stelpost concern overhead. Dit levert op dit thema een voordeel op van € 374.000 in 2025 maar elders in de begroting weer een nadeel omdat deze lasten worden opgevoerd. Per saldo is dit neutraal. Daarnaast is in het kader van de bezuinigingen meerjarig het budget verlaagd. De geldende afspraak is dat de overhead in de organisatie ‘meebeweegt’ met mutatie in de formatie. Dat houdt in dat bij een bezuiniging op formatie en ook bezuinigd wordt op de overhead.
  • Om de overheadcomponent van de specifieke uitkering CDOKE te kunnen verantwoorden, moet de begroting iets worden aangepast. Dit voordeel van € 320.000 is al in de Perspectiefnota 2025 verwerkt. Per saldo is dit neutraal.
  • Nadeel op energielasten van € 144.000. De stelposten voor energie worden verdeeld over de verschillende budgetten van accommodaties, openbare verlichting e.d. Hiervoor zijn in de Perspectiefnota 2025 al middelen beschikbaar gesteld. Per saldo is dit neutraal.
  • Sinds 31 december 2023 kennen we binnen gemeenten een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Dit is een wettelijk verplichte regeling vanuit de Cao, waarbij medewerkers onder voorwaarden een maandelijkse uitkering ontvangen tot aan de AOW-leeftijd. Dit geldt voor de duur van maximaal twee jaar. Wanneer medewerkers onder de voorwaarden vallen, hebben zij het recht om deel te nemen aan de RVU. De werkgever kan dit niet weigeren. Voorlopig is instroom mogelijk tot en met 31 december 2025, waarbij de RVU-uitkering loopt tot uiterlijk 31 december 2027. Er bestaat een mogelijkheid dat deze RVU-regeling in volgende Cao’s verlengd of versoepeld wordt, wat kan zorgen voor extra kosten na 2027 of een grotere potentiële groep deelnemers. Hiervoor zijn in de Perspectiefnota 2025 al middelen beschikbaar gesteld (knelpunt).
  • Het Rijk heeft € 150 miljoen per jaar beschikbaar gesteld aan de zogeheten POK-middelen. Dit is bedoeld om drempels te verlagen voor inwoners in het kader van rechtsbescherming. Omdat deze taak al voor een deel door de organisatie gedaan werd en de uitbreiding hiervan op een efficiënte wijze is ingevuld, kan een deel van de begrote middelen vrijvallen. Dit voordeel is al in de Perspectiefnota 2025 verwerkt.
Deze pagina is gebouwd op 11/27/2024 13:43:09 met de export van 11/27/2024 13:33:37