Procesoptimalisatie en datagestuurd werken
Procesoptimalisatie
In 2025 zet de organisatie de volgende stap in procesoptimalisatie door te kiezen voor ‘Procesgericht Werken’. Procesgericht Werken is een methode om processen structureel te verbeteren, waarbij het perspectief van de klant of de inwoner voor ogen wordt gehouden. De focus ligt hierbij op het in kaart brengen van de samenhang tussen de verschillende taken van het begin tot het einde van het proces. Zo krijgen medewerkers inzicht in het gehele proces en kunnen verbeteringen (en eventuele besparingen) op de juiste plek in het proces worden aangebracht. Procesgericht Werken draagt daarmee bij aan een efficiënte en effectieve organisatie.
Informatiegestuurd werken
In de eerder vastgestelde visie op informatievoorziening heeft de gemeente de ambitie uitgesproken om informatiegestuurd te gaan werken als onderdeel van pijler 2 'Samenwerken aan maatschappelijke opgaven'.
Deze opgave is in beweging gezet door het werken met data toe te passen op steeds meer beleidsterreinen, zoals veiligheid, openbare ruimte en maatschappelijke voorzieningen. Het stelt de gemeente in staat om lerend te verbeteren. Ook ontstaan er mogelijkheden voor geautomatiseerde controles in (financiële) processen voor efficiëntere audits. Hiermee wordt informatiegestuurd werken steeds meer een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering en ons beleidsproces.
Waar in 2023 de uitgangspunten van de visie op informatievoorziening zijn vertaald naar een informatiebeleidsplan wordt in 2024 en 2025 toegewerkt naar een strategie hoe om te gaan met het werken en verwerken van data als route voor het datagedreven werken, waar informatiegestuurd een tussenfase van is. In 2024 gaat dit deels door lerend vorm te geven aan dit vraagstuk door het inzetten van pilots en de bevindingen vooral te gebruiken voor het beleidsmatige deel van datagedreven werken.
Informatievoorziening en ICT
Nieuwe technologie en digitaliseringsmogelijkheden gaan snel en worden in toenemende mate interessant om te integreren in de gemeentelijke dienstverlening. Dit betekent mogelijkheden om efficiënter te werken en het toepassen van digitalisering binnen de processen daar waar het logisch en noodzakelijk is.
De toenemende digitalisering betekent ook meer digitale informatie binnen de processen wat direct de gemeentelijke informatievoorziening en informatiehuishouding raakt. Het vraagt om een andere manier van kijken naar de bedrijfsprocessen en de werkprocessen van de gemeente. Deze digitale transformatie raakt iedere organisatie maar is niet voor iedere organisatie hetzelfde. Het gemeentelijke IT landschap én proceslandschap, vooral in deze combinatie, vraagt om een precieze vertaling om goede en kwalitatieve dienstverlening te kunnen blijven leveren aan de inwoners en ondernemers van Nissewaard. Dit vraagt om een strategie rondom de digitale dienstverlening. Voor 2025 en verder komt in het verlengde van de visie op informatievoorziening een strategiedocument die hier richting aan geeft.